Citroen C-Métisse
Citroen C-Métisse
Citroën opět nabídne jednu ze studií, které se nikdy nedostanou do výroby. Koncept C-Métisse je velký hatchback s hybridním pohonem a konstrukcí z uhlíkových kompozitů. Má ukázat, že značka myslí na budoucnost a technologický pokrok pro ní není neznámou veličinou.
Karoserie s délkou 4,74 m, šířkou 2 m a výškou 1,24 m působí jako dílo sochaře - má hodně netradičních záhybů, hran a oblin. Přesto na první pohled je poznat, že tohle auto bude mít velmi nízký odpor vzduchu. Štíhlá stavba s dlouhou přední kapotou a postupným obloukem kabiny dávají dohromady součinitel odporu vzduchu Cx=0,3.
Ačkoli je vůz pětidvéřový, je označován jako kupé. Automobil má uvnitř několik zajímavých designových řešení. Sedadlo řidiče má například opěrku hlavy zabudovanou do stropu. Je kompletně elektricky nastavitelná a odpružená. Dvojicím bočních dveří otevíraných proti sobě a nahoru chybí střední B-sloupek. Do prostoru pro cestující se tak nastupuje mnohem jednodušeji a pohodlněji. Navíc se částečně odsouvá střecha.
Jeden diesel, dva elektromotory
Jako pohonnou jednotku používá C-Métisse vznětový šestiválec s výkonem 150 kW. Ten disponuje filtrem pevných částic. Jenže to není všechno. Na zadních kolech pilně pracuje dvojice elektromotorů. Ty se stejně jako u ostatních hybridů snaží zlepšit svými 15 kW a 400 N.m akceleraci, pomáhat při rozjezdech a sbírat energii při brzdění. Navíc mohou samostatně pohánět vůz do rychlosti 30 km/h do vzdálenosti 3 km. Díky kontrole spotřeby a tedy i emisí dosahuje C‑Métisse úroveň spotřeby ve smíšeném cyklu 6,5 l/ 100 km. Při významném sešlápnutí plynového pedálu a okamžité potřebě momentu spojuje funkce "boost" točivý moment tepelného motoru s momenty elektrických motorů a umožňuje C-Métisse dosáhnout slušných výkonů. Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za 6,2 s. Maximální rychlost je 250 km/h.
Techniky není nikdy dost
Pružení je, jak bývá u Citroënu tradiční, hydraulické a obsluhuje čtveřici nezávislé zavěšení všech kol na dvojitých trojúhelníkových závěsech. Šestistupňová automatická převodovka má možnost řazení převodů pádly pod volantem. Celý základ vozu je vytvořen z uhlíkových kompozitů, jak je vidět z následujícího obrázku.
K aerodynamickým vymoženostem navíc patří zcela hladký podvozek, dvě zatažitelná křidélka vzadu či jedno větší zadní pevné křídlo.