Honda Civic Type-R
Honda Civic Type-R
Dvoulitrový VTEC je mezi současnými atmosférickými motory na samotné špičce a na to, jak moc mu svědčí vysoké otáčky, mu neschází síla ani v nízkém poli. I kdybyste měli tendence vymlouvat se na nižší výkon od spodu, pro zahálení na silnici nemáte žádnou omluvu, když máte na povel tak výborně fungující převodovku. Hladké meziplyny jsou díky výhodné poloze pedálů jen otázkou cviku a při rychlejší jízdě je nutnost je používat, protože každé prudší vypuštění spojky do nevhodných otáček vás výrazně zpomalí a skončí školáckým zacukáním celého auta. Krátká a pohledná řadicí páka v suchých dlaních zbytečně klouže, ale jakmile s ní začnete pracovat frekvencí, jakou tenhle motor káže, je s ní mnohem pevnější kontakt.
Při klidné cestovní rychlosti 130 km/h točí motor rovných čtyři tisíce otáček, což je sice hodně, ale při troše dobré vůle se to dá vydržet. Jakmile ale chcete zrychlit ke 150 km/h, musíte se smířit s velkým duněním a hlukem od motoru a každé místo, které je jakkoli zvlněné, vás při takovém tempu dokáže pořádně natřást. Opravdu pohodlná rychlost je pod 120 km/h, ale když vás předjíždějí autobusy a tahače, snižujete se na úroveň groteskně snížených tuningových aut, které občas vydíte při vynuceném loudavém tempu v pravém pruhu.
Můžete bez problémů zrychlit i na dvě stě dvacet při stále vynikající stabilitě, ale ten hluk a vysoká spotřeba vám za to prostě nestojí. Pevnost a tvrdost podvozku je občas únavná, ale na druhou stranu dokáže na sto procent zafungovat tam, kde se to počítá.
Základní sedmisettisícová cena je vzhledem k úrovni nabízených zážitků příznivá, ale musíte si k ní přičíst alespoň 54 tisíc za klimatizaci a 14 tisíc za rádio s CD přehrávačem. Nic to ale neubírá z půvabu prostorného interiéru, který vzadu vyniká rovnou podlahou a přijatelně velkým kufrem.
Své pevné místo po boku těch nejsportovnějších aut na silnici si Type-R jistě zaslouží, ale stále tu je otázka, zda byste byli ochotni žít každý den s tak tvrdým a hlučným autem, obzvlášť pokud často trávíte dlouhé hodiny na dálnici. Pokud byste ho měli jako jediné auto a netlačily vás termíny, je pravděpodobné, že dálnice byste ve velké míře rovnou vypustili, snížili své požadavky na spotřebu a všechen čas trávili jen na hladkých okreskách.